ماشین سازی ذوالفقاری

تفاوت تیغه spk با فولاد فنر

تیغه آسیاب پلاستیک یکی مورد توجه ترین و حساس ترین قسمت های دستگاه آسیاب پلاستیک است که باید در خرید و اجرای ان روی دستگاه آسیاب اطلاعات مهندسی و ریز بینی خاصی به خرج داد.

تیغ های آسیاب پلاستیک صرفه نظر از متد روتاری دستگاه به ۲ گروه کلی که ما در اینجا هدفمان توضیح این دو گروه است تقسیم می‌شود.

۱- انواع اس پی کا

۲- انواع فولاد فنر

لازم به ذکر است که در دنیا و صنعت گوناگونی و تنوع بیشتری از  تیغه های آسیاب پلاستیک را شاهد هستیم اما در این مقاله هدف ما توضیح پر کاربرد ترین و پر مصرف ترین انهاست که در این دو گروه خلاصه میشوند.

تیغه Spk

نام فولاد اس پی کا از واژه اسپشیال کی گرفته شده است که در طبقه بندی فولاد های سرد کار قرار میگیرد.فولاد اس پی کا دارای درصد کروم بالایی میباشد که بالا بودن این پارامتر در این فولاد باعث افزایش مقاومت و کاهش ظریب سایش ان می‌شود.

 با تغییر اندک در عنصر کروم و افزودن دو عنصر تنگستن و وانادیوم به فولاد اس پی کا دو فولاد اس پی کا ان ال و اس پی کا ار تولید می‌شود.

این فولاد بعد از عملیات حرارتی فوق العاده با دوام و متراکم می‌شود.

فولاد فنریا اسپرینگ رول

فولاد فنر ۱٫۷۱۷۶ از جمله فولادهای فنر می باشد که تحت تنش حرارتی و فشاری بالا قرارمی گیرند. محصول فولاد فنر ۷۱۷۶ مقاومت بسیاربالا و استحکام نسبتا خوبی دارد . میزان سیلیسیوم درترکیب شیمیایی فولاد فنر ۱٫۷۱۷۶ معادل ۰٫۳۷ درصد و میزان کروم آن ۰٫۸۵ درصد است..

فولاد فنر ۱٫۷۱۷۶ خاصیت شکل پذیری خوب، مقاومت در برابر سایش و خوردگی  خوبی دارد . به دلیل خاصیت الاستیسیته ای که فولاد فنر۷۱۷۶ داراست غالباً در ساخت فنرهای لایه ای تخت، فنرهای پیچشی و فنرهای استوانه ای برای صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرند. در صنعت این فولاد را با نام فولاد ۵۵کروم ۳ نیز می‌شناسند.

Cr355

حال که با خصوصیات این دو فولاد آشنا شدیم شروع به توضیح درباره اجرا و کاربرد آن در صنعت و استفاده از آن در ساخت تیغه آسیاب پلاستیک و در نتیجه اجرای آن روی آسیاب های پلاستیک می‌کنیم.

تیغه های فولاد فنر در عملیات حرارتی با تنش گیری انجام شده در استاندارد ترین حالت ممکن ۵۰ راکول سختی میگیرد که برای استفاده درآسیاب پلاستیک سختی مطلوب است که هم کمترین ضریب شکست را دارد و هم دیر کند میشوند و بازخورد ان در برابر اهن که در چارت ضایعاتی به صورت اجتناب ناپذیر وارد دستگاه می‌شود کمترین میزان اسیب وارده و در بد ترین شرایط با شکست یک تیغه دستگاه متوقف و پس از تعویض تیغه دستگاه اماده برای ادامه کار می‌شود.

از مزایای تیغه آسیاب از جنس قولاد فنر میتوان به قیمت خیلی منصفانه این تیغه در برابر ت,یغه های اس پی کا اشاره کرد که تفریبا یک چهارم قیمت این فولاد میباشد و دومین مزیت این تیغه ضریب شکست خیلی پایین و کمترین واکنش در برابر اهن  را دارد و مهم تر از همه در دسترس بودن ان هم از نظر مواد اولیه هم از نظر عملیات حرارتی و هم از نظر ماشین کاری و پروسه تولید.

از معایب تیغه فولاد فنر نسبت به اس پی کا تنها به زود کند شدن و در مهندسی ضریب سایشی بالا اشاره کرد.

تیغه های اس پی کا در عملیات حرارتی در حالت استاندارد برای تولید تیغه آسیاب پلاستیک تا ۶۰ راکول سختی میگیرد که عدد چشم گیری است و با بالا بودن درصد نیکل و کروم این فولاد خاص ضریب سایش را تا ۹۰ درصد کمتراز ت,یغه های فولاد فنر می‌باشد.

تیغه های اس پی کا در آسیاب پلاستیک تنها در صورتی کار امد میباشند که ورود اهن به تیغه های دستگاه به صفر برسند زیرا به دلیل گرفتن سختی زیاد این تیغه و به واسطه چگالی و متریال این تیغه تا مغز ان سخت کاری نفوذ کرده و پس از ورود اولین جسم اهنی در خوش بینانه ترین حالت ممکن تمامی تیغه ها دچار لب پریدگی های چشم گیر شده که برای رفع کامل ان تا ۱ سانت تیغه باید از بین برود.

تیغه آسیاب پلاستیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *