ماشین سازی ذوالفقاری

چگونگی مراقبت و نگهداری از آسیاب پلاستیک ؟

چگونه از دستگاه آسیاب پلاستیک خود نگهداری کنیم و چگونه مانع آسیب های احتمالی به آن شویم؟

در صنعت چهارچوب مشخصی برای نگهداری ماشین الات صنعتی تعریف شده و همگی از الگوریتم خاصی پیروی میکنند به عنوان مثال نحوه روغن کاری گریس کاری بلبرینگ و یاتاقان و انواع روتاری های دوار و رولیک ها چک کردن بلبرینگ ها و یاتاقان ها و گوش کردن به صدا های ماشین الات که به قول صنعت کاران دستگاه با اپراتور حرف میزنه و میگه چی میخواد.

دستگاه آسیاب پلاستیک هم از این چهار چوب و قوانین مستثنا نیست اما هر دستگاه صنعتی با دیگری نسبت به عملکرد شرایط محیطی و مکانیزم تغیراتی کوچک و بزرگ در نحوه نگهداری دارند که باید به آنها نگاهی جدی داشت.

در گذشته که هزینه های کارخانه ها به دلایل اقتصادی مانند پایین بودن قیمت دلار پایین تر بودن هزینه های مزدی نفر و تکنسین های مربوط به نگهداری های دستگاه های صنعتی و اوضاع کلی اقتصاد کشور ما ایران قبل و بعد از تورم های پیش آمده در کل خیلی پایین تر بود شاید هزینه های تعمیر و نگهداری دستگاه های صنعتی انقدر چشم گیر نبود.

اکنون که در مورد هزینه های تعمیر و نگهداری ماشین آلات صنعتی سخن میگوییم نسبت به گذشته در یک واحد تولیدی درآمد عقب تر از تورم به وجود امده میباشد”شرایط نگهداری دستگاه امری مهم تلقی میشود زیرا تولید کننده هزینه های به وجود اماده تعویض و تعمیر دستگاه را صرف نظر از قطعات مصرفی مجاب به پرداخت از جیب و فارق از سود به دست امده از دستگاه میکند.

حال که این موضوع انقدر مهم و دستورات نگهداری از دستگاه های صنعتی لازم اجرا است بر آن شدیم نکاتی را در مورد نگهداری از دستگاه آسیاب پلاستیک عنوان کنیم که امیدوارم کار آمد برای شما سروران باشد.

وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری دستگاه آسیاب پلاسیک میشود ابتدا باید به (آهن) اشاره کنیم.

1-اهن بلای جان آسیاب پلاستیک و مهم ترین موردی است که به هیچ عنوان نباید وارد دستگاه آسیاب پلاستیک بشود زیرا که آسیاب پلاستیک با تیغه کار میکند و وار شدن آهن به داخل دستگاه باعث شکستن تیغه ها در بهترین حالت و در پی آن بریده شدن پیچ ها از بین رفتن رزوه ها و اسیب دیدن چکش ها ودر بد ترین حالت ممکن بریدن شفت یا تاب برداشتن و نابالانس شدن آن را در پی دارد.

بهترین راه برای جلوگیری ازاین اتفاق اجرا و قرار دادن اهن رباهای مغناطیسی در مسیر ورودیه آسیاب میباشد که با جذب آهن به خود مانع ورود به آسیاب و لطمه های احتمالی میشوند.

حال شاید این سوال مطرح شود که دیگر فلزات رنگی که احتمال ورودشان به کارگاه های بازیافت کم نیست را چه کنیم؟جواب این است که دیگر فلزات رنگی مقاومت آهن را نداشته و آسیاب پلاستیک معمولا آنها را خرد کرده و بدون آسیب به دستگاه آنها را خارج میکند.

2-دومین مهمی که در آسیاب های پلاستیک باید به آن بسیار پرداخته شود یاتاقان های این دستگاه میباشد.

یاتاقان قطعه ای کاربردی و مهم در دستگاه آسیاب پلاستیک است که وظیفه نگهداری از بلبرینگ مهره چاکنت و مهمتر” گریس را دارد.

شارژ گریس از مهمترین نکات نگهداری دستگاه آسیاب پلاستیک به شمار میرود.گریسی که برای یاتاقان دستگاه پیشنهاد میشود گریس نسوز زیرا با تغییر فصل و رو به گرما رفتن مثلا در تابستان گریس رقیق با آب نمیشود در نتیجه نگهداری حرفه ای تری از بلبرینگ میکند.

مهم دیگری که باید به آن پرداخت برای تولید کننده گانی که آسیاب شور میکنند یعنی همراه با آسیاب کردن مواد پلاستیک از آب نیز استفاده میکنند مسیر های ورود آب به یاتاقان که هم توسط نمد و هم کاسه نمد پوشانده شده را بررسی و در صورت نیاز دست به تعویض نمد یا کاسه نمد زده که اب وروری به داخل یاتاقان موجب خراب شدن گریس و در پی آن خراب کردن بلبرینگ نشود.

در آسیاب های پلاستیک ورود آب به یاتاقان موجب سایش زنگ زدگی و فرسوده شدن بلبرینگ میشود.

در مواردی نبود گریس در یاتاقان شاهد این بودیم که گیرپاچی بلبرینگ باعث بریده شدن شفت دستگاه شده به واسطه همین شارژ بودن گریس یاتاقان ها نکته ای بسیار مهم در نگهداری دستگاه آسیاب پلاستیک به شمار می رود.

3-گریس الکترو موتور هر دستگاهی که با این قطعه کار میکند نیاز به گریس کاری مستمر دارد در الکتروموتور های جدید در گریس خور یکی در ابتدا و دیگری در اتنها وجود دارد که نیاز اسا هر فصل شارژ شود.

نکته مهم در شارژ گریس الکتروموتور این است که شارژ بیش از اندازه گریس باعث ورود به  داخل ارمیچر شده و مزید سوختن الکتروموتور میشود.

نگهداری از آسیاب پلاستیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *