ماشین سازی ذوالفقاری

آلودگی پلاستیکی (چگونه کیسه ها، بطری ها و شستشوی بدن شما اقیانوس ها را آلوده می کند)

پلاستیک ارزان و بادوام است و فعالیت های انسانی را متحول کرده است. زندگی مدرن به این ماده همه کاره معتاد و وابسته به آن است که در همه چیز از کامپیوتر گرفته تا تجهیزات پزشکی و بسته بندی مواد غذایی یافت می شود. متأسفانه، تخمین زده می شود که سالانه ۱۹ میلیارد پوند (بیش از ۸.۵ میلیون تن) زباله پلاستیکی به اقیانوس های ما سرازیر می شود.
بیشتر این پلاستیک از بسته‌بندی‌های یکبار مصرف، مانند بطری‌های نوشابه و کیسه‌های تولیدی، و سایر محصولات یکبار مصرف مانند نی و پوشک‌های یکبار مصرف به دست می‌آید. یک مطالعه نشان داد که تا سال ۲۰۵۰ وزن پلاستیک در اقیانوس ها بیشتر از ماهی خواهد بود.

اثر آلودگی پلاستیکی بر حیات وحش

آلودگی پلاستیکی بسیار ناخوشایند است. این اثر مرگبار و مستقیم بر حیات وحش دارد. بسیاری از موجودات دریایی در سطل زباله پلاستیکی گرفتار می شوند و یا غرق می شوند یا به آرامی از گرسنگی می میرند. لاک پشت های دریایی چرمی اغلب کیسه های پلاستیکی را با طعمه چتر دریایی اشتباه می گیرند و خفه می کنند.
پرندگان دریایی، به‌ویژه آلباتروس‌ها ، و سایر پرندگانی که از دریا غذا می‌گیرند، مرده در لانه‌هایشان پیدا شده‌اند، شکم‌هایشان بیش از حد پر از پلاستیک است که نمی‌توانند زنده بمانند. در یک مطالعه اخیر، این زباله ها در ۹۰ درصد پرندگان دریایی، با قطعاتی از درب بطری تا قطعاتی به اندازه برنج که شبیه دانه هستند، کشف شد.

آلودگی پلاستیکی

آلودگی میکروپلاستیک ها

شاید حتی نگران کننده تر، آلودگی میکروپلاستیک باشد. اکثریت قریب به اتفاق پلاستیک ها زیست تخریب پذیر نیستند به این معنی که به ذرات کوچکتر و کوچکتر تجزیه می شوند. اما هرگز به طور کامل از محیط خارج نمی شوند. قطعات کوچکتر از ۵ میلی متر (۰.۲ اینچ) به عنوان میکروپلاستیک طبقه بندی می شوند و تخمین زده می شود که بخش قابل توجهی از تمام آلودگی های پلاستیکی در اقیانوس ها در حال حاضر در این دسته باشد.

میکروپلاستیک‌ها همچنین از لوازم آرایشی ، شوینده‌های بدن و خمیردندان‌ها که از قطعات ریز پلا,ستیک به عنوان لایه بردار و ساینده استفاده می‌کنند. و از لباس‌های مصنوعی که هر بار شستن الیاف کوچکی را می‌ریزند، به دست می‌آیند. این ذرات و الیاف برای فیلتر کردن سیستم‌های مدیریت زباله بسیار کوچک هستند و مستقیماً در اقیانوس‌ها تخلیه می‌شوند.

این نگرانی وجود دارد که این میکروپلاستیک ها و/یامواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز که در آنها وجود دارد. زیست انباشته می شوند (به تدریج در بدن موجودات در زنجیره غذایی متمرکز می شوند ). زیرا اندازه آنها تقریباً به اندازه پلانکتون است که به عنوان پایه زنجیره غذایی عمل می کند.

بسیاری از موجودات دریایی قبلاً با میکروپلاستیک در بدنشان پیدا شده اند. مطالعات روی کرم‌ها و صدف‌های دریایی نشان داده‌اند که میکروپلاستیک‌ها تغذیه و تولیدمثل آن‌ها را مختل می‌کنند و باعث عدم رشد می‌شوند. این قطعات کوچک همچنین می‌توانند مستقیماً انسان را آلوده کنند، زیرا میکروپلاستیک‌ها در نمک دریایی که برای مصرف انسان فروخته می‌شود، یافت شده است.

آلودگی پلاستیکی
Detail of hands showing microplastics on the beach

نحوه مبارزه با آلودگی پلاستیکی

به طرز نگران‌کننده‌ای، تولید جهانی پلاستیک هر ۱۱ سال دو برابر می‌شود، به این معنی که میزان آلودگی پلاستیکی بدون تغییرات شدید همچنان افزایش می‌یابد. برای کمک به مبارزه با این مشکل وحشتناک، از مصرف پلا,ستیک های یکبار مصرف خود آگاه باشید. احتمالاً متوجه خواهید شد که همه چیز چقدر به ظاهردر پلاستیک می آید مصرف این محصولات را کاهش دهید و در صورت امکان از ظروف آن استفاده مجدد کنید. از محصولات بهداشتی و زیبایی که از ریزدانه های پلاستیکی استفاده می کنند خودداری کنید. کیسه های قابل استفاده مجدد، نی ها و ظروف نوشیدنی شیشه ای یا فلزی بخرید.

وسایل اولیه انبارداری مانند برنج و لوبیا را به صورت عمده بخرید و از قرار دادن محصولات خود در کیسه های پلاستیکی برای سفر کوتاه به خانه خودداری کنید. پلا,ستیکی را که استفاده می کنید بازیافت کنید، اما توجه داشته باشید که هر پلاستیکی را نمی توان بازیافت کرد. در پاکسازی ساحل، رودخانه یا دریاچه شرکت کنید و به افزایش آگاهی از مشکل کمک کنید.

کارفرمای خود و شرکت‌ها و رستوران‌هایی را که از آنها حمایت می‌کنید تشویق کنید تا گزینه‌های سبزتر را تسهیل کنند. مانند محصولات کاغذی به جای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی. حمایت از قوانینی که آلودگی پلاستیک و سوخت های فسیلی را هدف قرار می دهدکه از آن ساخته شده اند. چالش بزرگ است، اما، مانند خود پلا,ستیک، اقدامات کوچک جمع می شوند.

آلودگی پلاستیکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *